Vogeleiland Runde

18 juni 2019 - Malmefjorden, Noorwegen

Na een dagje heerlijk aan het fjord gelegen te hebben, beetje zonnen, beetje lezen, beetje rondwandelen, besloten om toch eerst naar het vogeleiland Runde te gaan, dus de reis zoals gepland voort te zetten.

Waar we wel tegen aan lopen is het feit dat het zo lang licht is, eigenlijk gewoon niet écht donker wordt. Onderstaande foto is 's nachts om 3:15 gemaakt door het raampje van de camper......

's nachts om 315 nog licht...

Het zorgt ervoor dat je 's avonds geen benul van tijd hebt en niet het idee hebt dat het tijd is om naar bed te gaan. Hieraan merk je dat je zo geprogrammeerd bent op het donker en licht worden en dat je daar je slaap en waakritme op afstemt.
Op een gegeven moment werd ik 's nachts wakker en mijn eerst reactie was: waarom brand dat licht in het keukentje?! Dit bleek dus gewoon het "dag"licht te zijn wat door de luxaflex scheen om 2 uur 's nachts.....

Maar goed, ondanks de regen op naar Runde....
De weg er naar toe was al geweldig!
Noorwegen blijft een land waar de omgeving je blijft verbazen.

Uitzicht vanaf de camping Geiten op de weg onderweg naar RundeOnderweg naar Runde 2Onderweg naar Runde 1

Aangekomen op het eiland Runde, waar maar 1 camping aanwezig is, bleek het wel een bijzondere camping te zijn.... Oud, rommelig maar o zo leuk! Het sanitair was ook oud maar gelukkig wel schoon.
Het eiland staat onder andere bekend om de papegaaiduikers en de Jan van Gents die daar elk jaar komen broeden. Maar ook tal van andere vogels komen er elk jaar weer terug.
Bij de receptie hadden ze ons verteld dat de papegaaiduikers 's avonds rond een uur of acht terug komen op het nest. Dus na het eten de klim van ruim een half uur gemaakt naar de andere kant van de berg om de vogels te kunnen bewonderen. En wat een bijzonder schouwspel was dit zeg!

PapegaaiduikersPapegaaiduiker door de verrekijker gefotografeerdPapegaaiduiker op de vogelbergDe berg met Jan van Gents

Maar ook het uitzicht vanaf de vogelberg was prachtig! Aan de ene zijde de camping, aan de andere zijde, daar waar de vogels broeden, over het water met daarin de rondom gelegen eilanden.

Vanaf de vogelberg op Runde zicht op de campingUitzicht vanaf de vogelbergUitzicht vanaf de vogelberg 2

De volgende dag zijn we op een bootje mee geweest de zee op om de vogels op en vanaf het water te bewonderen. We hoorden op de camping al dat de tocht vóór ons ook een groep van 30 walvissen gespot had... Zouden wij dat geluk ook hebben?

Helaas bleek dit niet het geval te zijn....
Wel hebben we een mooie tocht gehad met een hele leuke kapitein aan boord die ons op een boeiende manier veel informatie wist te geven over de vogels, hun leefwijze en het broedseizoen.
Waar we wel erg van geschrokken zijn is dat er zoveel vogels, en dan met name Jan van Gents, komen te overlijden door onze mooie blauwe, groene en oranje nylon touwen en koorden waar bijvoorbeeld de visnetten van gemaakt worden. De vogels vinden dit geweldig nestmateriaal en duiken het overal op. Helaas raken ze er ook vaak in verstrikt wat ze vervolgens met de dood moeten bekopen.
Als je inzoomt op de foto van de berg met vogels kun je ook zien dat deze helemaal gekleurd is van het nylon....Echt triest....

Ons bootjeJan van GentsPapegaaiduikers op zee
Op het eind van de tocht werden de meeuwen ook nog op een leuke manier gevoerd door ons allen!

Meeuwen voeren vanaf de bootMeeuwen voeren vanaf de boot 2

's avond in de camper nog genoten van een prachtige zonsondergang!
Prachtige zonsondergangJe zal maar op deze cruiseboot zitten

En vanmorgen weer vertrokken. De reis wordt nu vervolgd richting Molde. Vanuit hier willen we de Atlantische weg gaan rijden.
kijk maar eens naar de afbeeldingen hiervan op Google: Atlantic road, dan weet je wat ons morgen te wachten staat.
Vandaag onderweg ook nog even Alesund aangedaan, en wel het Atlantic Sea Park.
Was leuk om als onderbreking van het rijden even te stoppen.
Atlantic seapark 2Atlantic seapark 1 AlesundAtlantic seapark 3

En nu weer op een leuke kleine camping recht aan het fjord. Jammer genoeg wel weer veel regen vanavond dus niet buiten zitten...Uitzicht vanaf de camping