Trondheim en Trollstigen

22 juni 2019 - Loen, Noorwegen

Eergisteren dus een dagje Trondheim....
Het is nu officieel besloten, wij zijn geen mensen voor citytrips! Ok, misschien een keer een weekendje Parijs of Londen om de bekende highlights te aanschouwen,maar verder is een stad niet aan ons besteedt, wij zijn écht meer natuurmensen!
Het dagje Trondheim dus... We hadden een mooie cityguide bij ons met plattegrond en al. Het eerste wat we dan bedenken is om het centrum op te zoeken, daar zal het vast wel te doen zijn! Helaas, hypermoderne winkels waar we niets te zoeken hebben.... Dus op de kaart gekeken en het oude stadsdeel opgezocht.Daar genieten we volop van! Het is alleen jammer dat dit zo klein is dat we daar met een half uurtje wel uitgekeken zijn...

Gamle BybroOude stadsdeel Trondheim
Dus cityguide er weer bij... Oh, niet al te ver lopen staat de Nidaros Cathedraal! Altijd mooi zo een bijzonder bouwwerk!
Kaartjes kosten 11 euro per stuk dus moet het wel wat zijn... kaartje gekocht, naar binnen, en werkelijk hartstikke mooi! Maar na een (duur) half uur hebben we het wel gezien en staan we weer buiten. (binnen mochten er geen foto's gemaakt worden dus ik kan jullie niet alle pracht en praal laten zien...)

Nidaros Cathedral

Toch maar weer richting centrum gelopen. Daar ontdekten we nog een mooi kerkje, mochten we zowaar gratis naar binnen en ook kregen we gratis kaarsjes aangeboden om aan te steken. Verder was er een koffiecorner in de kerk ingericht waar iedereen gratis koffie kon krijgen. Niet alleen wij maar ook de zwervers en de dak- en thuislozen. We werden hier persoonlijk op een warme manier verwelkomd. Wat voelde ik me hier meer thuis dan in de Cathedraal met al zijn pracht en praal!

Var Frue KirkeVar Frue KirkeVar Frue Kirke

Uiteindelijk nog wat in het centrum rondgewandeld, bij de McDonalds gegeten en vervolgens maar terug gegaan naar de camper waar we nog heerlijk tot bijna 24:00 uur buiten gezeten hebben.

Omdat de camper het zo fantastisch doet hebben we besloten om toch de Trollstigen te gaan rijden. Dus de dag nadat we in Trondheim zijn geweest naar een camping gereden daar vlak bij zodat we op tijd konden vertrekken om al dit moois te aanschouwen.

Op de camping

Vandaag was het dan zo ver! We vonden het ook wal spannend hoor... Zou ons oude beestje ons zonder al te veel problemen boven brengen? Nou,, dat heeft ie gedaan en wat een prachtige uitzichten hebben we gehad! En wat een heerlijke weg om te rijden! daar gaat het hart van een motorrijder tóch iets sneller van kloppen!!

DSC04626Selfie bij de Trollstigen!Uitkijkpunt TrollstigenTrollstigen

Infocentrum TrollstigenTrollenroute!Sneeuw!!

Vervolgens onze weg vervolgd richting Loen. Hier hebben we in 2015 in een heel groot hotel gezeten. We weten dus dat de omgeving en de weg er naar toe de moeite waard zijn....
Onderweg kwamen we langs de Gudbrandsjuvet. Dit is een 5 meter breed en 20-25 meter hoge kloof waar het water doorheen kolkt en zo in de loop van de miljoenen jaren prachtige gaten en kolken heeft uitgesleten in de rotswanden. Prachtig om te zien! Helaas was er geen looppad langs gemaakt waardoor je de kolkende stroom water niet kon volgen. Maar, vanaf de plek waar je het wel kon zien was het echt prachtig en spectaculair!

GudbrandsjuvetGudbrandjuvetGudbrandsjuvet

Onderweg natuurlijk ook weer prachtige vergezichten gezien en op mooie plekjes even gestopt...

Lunchpauze!Onderweg naar Loen

Nu staan we in Loen op een camping. Vanavond wordt daar de midzomernacht gevierd. In Noorwegen is dit officieel altijd de 23e maar ze verplaatsen het feest altijd naar de dichts bij zijnde zaterdag. Dus vanavond! De eigenaar van de camping heeft ons uitgenodigd om aanwezig te zijn bij het ontsteken van het vuur aan de voet van de rivier die langs de camping stroomt. In het hele land worden dergelijke vuren ontstoken. Uiteraard gaan we daar naar toe! we zijn heel benieuwd hoe dit zal zijn....

1. R Broer:
    22 juni 2019
    Prachtig die foto's hoe is de temperatuur daar s'nachts beetje te doen in de camper
  2. Linda van den Boomen:
    22 juni 2019
    Echt gaaf ! Geniet ervan 😘😘
  3. Patrick:
    Heerlijk wakker worden zo👍👍
    Onder het genot van een bak koffie en een sigaretje jullie reisverhalen lezen.
    Dan kan ik er weer de hele dag tegen😂😂
    Zou bijna willen zeggen dat ik t jammer vind als jullie weer terug zijn.
    Veel plezier en veilige kilometerkes nog.
    Gr patrick en jiske
  4. Tonnie en Ans:
    23 juni 2019
    Weer een mooi verslag super mooie foto’s kei schon nog veel plezier samen liefs Tonnie en Ans
  5. Karin:
    23 juni 2019
    In 1 woord geweldig! Wat een schitterende natuur en ik kan goed geloven dat de stad dan echt helemaal niks is 😃
    Geniet nog van de laatste dagen. Dan geniet ik vanaf de bank met jullie mee 😊😘
  6. Jan en Willemien:
    25 juni 2019
    Zo mooi weer om terug te zien want dat hebben wij met de motor gereden. Schitterend.