Wat is er toch veel moois te zien hier!

14 juni 2019 - Sogndal, Noorwegen

De dag na de klim zouden we niet te veel lichamelijke inspanning verrichten maar een volle dag gaan rijden naar een camping in Kinsarvik. Hier kwamen we weer Nederlanders tegen die op een eerdere camping naast ons stonden.
Onderweg weer zoveel moois gezien! Zo zijn we langs een aantal watervallen gekomen waaronder bijvoorbeeld de Latefossen.

DSC04122

Wel bleek dat we de dag daarvoor heel erg geboft hadden met het weer. 's avonds is het dicht getrokken en heeft het een deel van de avond en bijna de hele nacht geregend. De hele dag is het bewolkt geweest met af en toe wat regen maar niet veel zon.

Vanuit Kinsarvik zijn we naar Aurlandsvangen gereden.
Onderweg langs de Voringfossen gekomen. Volgens de beschrijving zou dit de diepst vallende waterval van Noorwegen zijn. Het bijzondere is dat je op een parkeerplaats kunt stoppen om deze vanuit die plek te bekijken. Op deze plek is nergens een hekje te bekennen, maar wel een groot diep ravijn waarin het bekken van de waterval en het beekje waarin het water verder wegloopt te zien zijn. O ja, en een bordje waarop staat: ouders, pas op uw kinderen! Ongelooflijk dat hier zo weinig ongelukken gebeuren! Alhoewel er wel twee gedenkbordjes staan van overleden mensen, maar of die daar nu gevallen zijn of bewust gesprongen zijn staat er niet bij....

DSC0414920190613_125010

Ook zijn we deze dag over de Hardangervidda gekomen. Wel heel bijzonder, waar het vier jaar geleden hier helemaal vol met sneeuw lag, reden we nu over een woeste hoogvlakte, totaal onherkenbaar voor ons.

20190613_164948

In Auerlandsvangen een camping gezocht waar we nog heerlijk tot bijna 24:00 uur buiten hebben kunnen zitten.

Vandaag de Auerlandsfjellet, of te wel de sneeuw weg gereden. Deze weg is een pas over de bekende Laerdaltunnel en is maar ongeveer vier maanden per jaar geopend. De Laerdaltunnel is de langste autotunnel ter wereld en is ongeveer 24,5 kilometer lang. Ondanks de mooie verlichting die om de 6 kilometer is aangebracht vonden we dit te saai en kozen we dus voor de pas eroverheen. Vier jaar geleden hebben we deze ook gereden maar dan in tegenovergestelde richting. Mensen die foto's van onze vakantie in 2015 hebben gezien herinneren zich vast nog wel die hoge sneeuw wallen waar we tussendoor gereden zijn.
Een groter verschil tussen toen en nu kun je je niet voorstellen! Er lag nog wel wat sneeuw boven maar van een sneeuwwal was écht geen sprake! Het was net een maanlandschap waar we doorheen reden.... Heel bijzonder om dit verschil mee te maken.
En natuurlijk kwamen we ook weer de loslopende schapen op diverse plekken tegen....

DSC04210DSC04221DSC04204

Nu zijn we aangekomen in Sognedal aan het Sognefjord. Een camping aan het fjord met prachtig uitzicht! Morgen wordt het hier heerlijk weer, dus besloten om hier twee nachten te blijven en een dagje rustig aan te doen.

20190614_163146

Hoe we onze reis gaan vervolgen weten we nog niet... De planning was om van hieruit naar het vogeleiland Runde te gaan en vervolgens via de Atlantische weg naar Trondheim maar de weergoden voorspellen niet veel goeds de eerste dagen terwijl het richting Trondheim beter lijkt te zijn. Dus morgen maar eens op het gemak kijken of we misschien wel eerst naar Trondheim gaan en de route soort van een beetje omdraaien....

1. Jose Kandelaars:
    15 juni 2019
    Super wat mooi land daar is veel te zien.
    Groetjes van ons
  2. Mieke:
    16 juni 2019
    Machtig mooi!
    Geniet ervan, dat doe ik ook met jullie mooie reisverslag!
  3. Jan en Willemien:
    17 juni 2019
    Prachtige foto's en verslag weer.