We zijn in Noorwegen!

10 juni 2019 - Jørpeland, Noorwegen

Yes, eindelijk weer in het mooiste land van de wereld!
Ok... ik zal het bijstellen, het mooiste land waar ik ooit geweest ben! Ik ben in zoveel landen op de wereld nog niet geweest dat ik dat dus niet kan weten, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er een mooier en fijner land is dan Noorwegen....

De boottocht is voorspoedig verlopen. Wel was het slecht weer toen we aan kwamen. Veel buien met tussendoor wat droge momenten. Vanaf de boot naar Mandal gereden. Dit is de zuidelijkste stad van Noorwegen. Hier een leuke camping gevonden en daar beseften we dat het zondag en maandag Pinksteren is en dat alle winkels hier dan dicht zijn. Daarom boodschappen voor een paar dagen gedaan.

De dag erna zijn we naar Kaap Lindesnes gereden, de meest zuidelijke punt van Noorwegen, ook wel de Zuidkaap genoemd. Wat een bijzonder landschap troffen we hier aan.
Heuvelachtig met reuze rotsen of eigenlijk meer keien.....

Reuze keien bij Lindesnes

Op het schiereiland staat de vuurtoren van Lindesnes en vanaf daar is het precies 2518 kilometer naar de Noordkaap. Omdat dat een beetje veel van het goede is gaan we dat deze vakantie maar niet doen...;-)

Vuurtoren Lindesnes

Daarna doorgereden richting de camping aan de voet van de Preikestolen. Onderweg de meest prachtige landschappen gezien. Op elke parkeerplaats zou ik wel willen stoppen om foto's te maken wat we ook veelvuldig gedaan hebben.Hierdoor was de geplande camping voor 1 dag rijden te ver dus eerder een camping opgezocht waar we de nacht hebben doorgebracht. Op zich was het weer een heel stuk bijgetrokken en hebben we daar nog heerlijk een tijdje buiten kunnen zitten, maar zonder de zon werd het toch te koud.

Onderweg van Lindesnes naar Jorpeland

Vandaag verder gereden op de uitgestippelde route naar de camping aan de voet van de Preikestolen. Morgen gaat het gebeuren, we gaan de tocht naar dit prachtige natuurfenomeen wagen. Twee uur heen en twee uur terug. Waarschijnlijk zullen wij er wel drie uur over doen en zal het voor ons als niet écht geoefende wandelaars best afzien worden. Maar we willen allebei zo graag daar boven op dat plateau staan dat we het tóch gaan proberen!!
Vandaag was het overigens wel super mooi weer! We hebben tot 20:30 buiten gezeten. Wel met onze schapenvachten over de benen en ik een dekentje om , maar het was heerlijk. Het was dat er van die kleine mugjes begonnen te komen anders hadden we veel langer buiten blijven zitten.

Vanavond op tijd naar bed want morgen willen we de bus van 8 uur naar de parkeerplaats van de Preikestolen nemen, dus het wordt morgen vroeg dag!
En wil je alvast een voorproefje van waar we morgen heen gaan? Kijk dan maar eens op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Preikestolen

1. Jose Kandelaars:
    10 juni 2019
    Geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben
    geniet er maar lekker van .
    En veel succes voor de tocht morgen .
  2. Jan en Willemien:
    11 juni 2019
    Leuk dat jullie ons uitnodigen voor deze blog. Mooi verhaal en zitten er van mee te genieten. Hebben de komende 2 weken niet of nauwelijks internet maar anders lezen we het later. En by the way. Er zijn inderdaad heeeeel veel mooie landen 😜